Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 789
Copyright (C) HIX
1999-02-06
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 beszeljunk a reklamozasrol (mind)  72 sor     (cikkei)
2 Re: *** HIX KULTURA *** #787 (mind)  16 sor     (cikkei)
3 Shepp, Archie: Montreaux Two (mind)  5 sor     (cikkei)

+ - beszeljunk a reklamozasrol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Debreczeni Laszlo!

 Nagyon orultem a levelednek. Igaz, a velemenyed, miszerint

>Hogy is mondjam, hogy finom legyek - Minden banto szandek nelkul: ennyi
>suletlenseget mar reg olvastam, ami itt reklam temaban pro es kontra
>elhangzott. 

ez bizony elsosorban az en szovegeimet minositi. Azonban pont azt szeretnem,
ha valaki, aki szakerto, mert abbol el, vagy komolyan erdeklodik
a reklamozas egesze irant, meg tudja mondani, mennyire a lenyegrol
beszelek-e.
  Tisztaban vagyok azzal, hogy a reklamozas rendkivul komoly dolog,
a fogyasztoi tarsadalom alapeleme, ezert felmerhetetlenul sokminden
fugg tole. Azt is tudom, hogy nagyon komoly irodalma van, a
pszichologia szamos eredmenyet alkalmazza. Azonban ahhoz, hogy
itt a listan beszelhessunk a reklamrol, nem  szukseges,
hogy a vitaban resztvevok valamennyien komolyabb irodalmi muveltseggel 
rendelkezzenek. Amit irtam - eltekintve a zenere vonatkozo 
mellekszaltol - a jelzest ado olvasok erdeklodesevel, egyetertesevel
talalkozott. A reklamszakmat tekintve tajekozatlanok lehetunk,
azonban az egesz a borunkre megy. Ismered a mondast: 'tojast nem tudok
tojni, de azt meg tudom allapitani, hogy zap-e a tojas'. Ez a 
szakman kivulallo allaspontja es joggal varhatja el a szakmabelitol, hogy 
ne a konytarnyi irodalomra utalva zarkozzon el a vitatol.
  A reklammal komolyabban az utobbi 10 evben szembesultunk. Ezert az
emberek alapmuveltseget ado kozepiskolai tankonyvre nem celszeru
utalni, nem altalanosan tanitott, a gyermekeim egyikenel sem lattam.
Ezert az idosebbek altalaban  semmit sem tudnak a technikakrol, legfeljebb a
filmbe belevagott pattogatott kukorica vagy Coca-Cola eseterol
hallottak. Aronson: A tarsas leny cimu konyvebol az ajanlott fejezetet 
elolvastam, elsosorban a szemelyes meggyozes technikaival foglalkozik, nem
azzal, amirol irtam, vagyis az utszeli oriasplakatokrol, ujsagokba,
stb. helyezett reklamokrol. 
  Amirol irtam, ugy igaz, lehet, hogy nem lehet olvasni a szakirodalomban.
Azonban ez nem azt jelenti, hogy a kivulallo definicio szerint hulyeseget
ir. Ilyet csak az egzakt tudomanyok eseten lehet kijelenteni, ahol a 
fogalmak annyira elvontak, hogy a laikus szinte biztos, hogy mellefog.
A reklamok tudomanya tavol all a fizika, kemia pontossagatol es 
elvontsagatol.
 Amikor arrol irtam, hogy az utak, orszagutak, tuzfalak menten elhelyezett
oriasplakatok az egyebkent is figyelo vezetok tudataalattijaba szanjak
az informaciot, ez ugye igaz? Nehezen hinnenk el, hogy a hazafele biciklizo
bacsikak kedveert raktak volna ki oket. Az autosok  pedig nem szoktak 
elottuk lassitani, hogy olvassak oket. Probalna csak meg valamelyik, az 
arokban kotne ki. Vagy mit keresnek a sportpalyak menten a reklamok, nezi 
oket szandekkal valaki? Vagy a buszmegallok reklamkepeit? Joggal 
gondolhatja a kivulallo, hogy a tudatat megkerulve csempeszik be a
reklamot, kihasznalva a feszultebb, igy fogekonyabb allapotat. Talan 
nem igy van?
  Sokszor leirtak mar mostanaban, hogy a sajtot, beleertve a napilapokat
is, elsosorban a reklam tartja el. Tudjuk, az ember elmejenek 
alaptulajdonsaga az, hogy a szokatlan dolgokra jobban figyel, mert vagy  
veszely fenyegeti olyankor, vagy lehetoseg kinalkozik szamara. Ezt hasznalja
ki a szalagcimes szenzaciokkal megjeleno ujsag. Ugyan az olvasot 
veszely nem fenyegeti, eselye sem kinalkozik, am, hogy a lapot 
kezbevegye, a fentiekkel atverik, es elsosorban azert, hogy az 
a lapban levo reklamok is hatekonyabbak legyenek. Nem igy volna? Tudjak-e 
mit beszelnek azok, akik azt kepviselik,
hogy a lapokat teljesen a piac iteletere kell bizni? Hogy meg a 
maradek egy-ket mertekado, az embereket nem hergelo, becsapo ujsagot is 
elvegyek tolunk? Nincs igy? 
  Vagy talan nem letezik az a kapcsolat, amit az eroszakos, veszelyes
filmek es az ezeket megszakito, illetve lezaro reklamok kapcsolatarol
irtam? Miszerint sokat nezve ilyen filmeket az emberben a feszultseg
csokkentesere a legjobb modszerul a vasarlas valik es megjelenik az az
embertipus, akinek csak penzre van szuksege, semmi masra, es hajlando
ezert egyre tobbet dolgozni? Valoszinu, a reklamokkal foglalkozo
szakirodalom ilyen altalanos osszefuggesekkel nem foglalkozik, nem ez a
celja, de ez a kapcsolat azert meg letezhet.
  A szakszeru velemenyeket varva, 
      minden jot kivan Vegh Laszlo
+ - Re: *** HIX KULTURA *** #787 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sa'ra'ndi Jozsef

Vandor az aszalyban

A kek aszalyos orveny 
elnyelt minden madarat,
s tofenekre szegezte
a dog-ezust halakat.
Koruskent zugtak a tablak,
egajakon furulyazott a szel,
s almaban peregve azott
a tikkadt tengerilevel

Alltam, szemben a nappal,
Es sose sajnaltam jobban,
hogy nem vagyok Isten.
+ - Shepp, Archie: Montreaux Two (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves jazz kedvelők, ha valakinek megvan a tárgy rovatban jelzett ritkaság,
bármilyen hanghordozón, kérem vegye fel velem a kapcsolatot a
 címen.

Előre is köszönöm: Szakács Ferenc

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS