Kedves Varga Gyorgy!
Az elso leveled, melynek hangvetele kisse hevesebbre
sikerult, nem bantott meg, nem volt serto szamomra,
ezert nem haragszom Rad, nem is haragudtam, csupan
bosszanto volt szamomra, hogy egy felreertheto utalas
miatt az egesz szovegem ilyen hatast valthatott ki.
Szamomra mar csak azert sem volt serto, mert egy tamadas akkor
valt ki az erintettbol indulatot, ha van benne igazsag,
ha a sertettnek valoban erzekeny pontjat talaljak el.
------------
Ami a reklamok hatasat illeti, azota is gondolkodtam rajta,
ujabb szempontokat, peldakat mondanek. A reklamszakember
felfogasa szerint - nem ismerem a belso hasznalatu szovegeiket -
az emberek akkor fogekonyabbak a reklamra, ha valamilyen
oknal fogva figyelmesebb allapotban vannak. Nem fontos, hogy
eppen a reklamra akarjanak figyelni, ez eppen arthat is,
ugyanis ha tenyleg alaposan merlegelem a hirdetest,
epp ellenkezo lehet a hatas, mert rajovok arra, hogy ezt a
vackot nem erdemes megvenni, semmi szuksegem ra. Ha azonban
feszitettebb allapotban vagyok, mas mellett a reklam is befurakszik az
elmembe, foleg, ha ismetelten erkezik. Kb. 1-2 masodpercnek
kell ket informacio kozott eltelnie ahhoz, hogy a kozlesek
megragadjanak az emlekezetemben. A kepeket felvillanto
reklamok nem az ilyen tipusu rogzitesre torekednek, sok-sok
ismetlessel sulykoljak belenk a termek kepet, rajzoljak a
tudattalan tartomanyaba a formajat, cimkejet. Azutan a
boltban gyanutlanul megveszuk, nem is tudjuk, miert eppen azt
valasztottuk.
Ket lehetoseg van a reklamozo szamara, az egyik az, ki kell
hasznalni, ha valamilyen oknal fogva figyelmesebb allapotban
vagyok es akkor kell nyomni a reklamot. Ilyen a kocsiveztetok ele
pakolt reklamtablak a keresztezodesekben, utak menten,
tuzfalakon, ezek a vezeto figyelmet hasznaljak ki, vagy a
sportpalyakat ovezo reklamtablak, amelyek a szurkolok izgalmara
epitenek, vagy a buszmegallot diszito reklamok, amelyek a
varakozok feszitettebb allapotat hasznaljak ki. Minel tobbszor
kesik a busz, annal jobban hat a reklam.
A masik a figyelem valamilyen modon valo felrazasa, hogy
johessen a reklam. Gondoljunk a kereskedelmi ado butuska
jatekaira. Ki irta a Toldit? - kerdezi a jatekvezeto. A nezo
ideges lesz, hogy mernek ilyet kerdezni, mikeppen lehet egy
ennyire potya kerdes megvalaszolasaval egy farmernadragot
nyerni?! Azutan Rafael vagy Evelyn mellefog,
'az iro Petofi Sandor', akkor az elkepedes meg nagyobb,
bizony, ezutan a jatekocska utan nagyon jol csuszik a reklam,
meg is lesz a hatasa. Ertelmes vetelkedo toredeknyi hatast
valtana csak ki.
A reklamtechnika talan nem szandekolt, de legrosszabb hatasa
az eroszakot, veszelyt mutato filmek es a reklamok hazasitasa. Ezeket a
filmeket nezve az ember ateli a veszelyt, feszult allapotba kerul. A
feszultsegtol valo megszabadulas pillanata pedig mindig egybeesik a
fogyasztasat bekejet, oromet hirdeto reklam megjelenesevel!
Ha ez sokszor megtortenik, eleg sok ilyen TV-filmet nezve ez
bizvast bekovetkezik, kodolodik bennunk, hogy barmely bajunkra
a megoldas a vasarlas, fogyasztas, eves, stb.
-------------
Kit milyen zene milyen allapotba hoz, embere valogatja. A zene
mintazatokat kelt az agyban, ezek a mintazatok hasonlok lehetnek
mas eszlelesek, elmenyek, erzesek mintazataihoz. Tehat a zenei elmeny
az ember bensojenek milyensegetol, allapotatol fugg, ugyanaz a darab
kulonbozo idopontokban mas-mas hatast valthat ki, meg ugyanabbol az
emberbol is. Egyszer felizgatja, maskor akar hidegen is hagyhatja.
A zene, az irodalom, a festmeny hatasat elemezve ezert aszerint
kulonithetunk el magasabb-, illetve alacsonyabbrendunek nevezheto
elmenyeket, mennyire tartalmas az adott mintazat. A mintazatot
akar matematikai modszerekkel is elemezhetjuk, mekkora
mondjuk az informaciotartalma. Ha kifinomultabb a mintazat, akkor magasabb
az informaciotartalma, ezert ertekesebb darabrol beszelhetunk. Nyilvan ez
csak annak ertek, aki fel is tudja mindezt fogni.
---------------------
Ha a zene es a reklamok kapcsolatarol gondolkodunk, az alapveto
kerdes az, milyen zene hozza az embert olyan allapotba, amikor
fogekonyabba valik a reklamokra. Valoszinu, az egyszerubb mintazokkal
dolgozo zene, amelyik csak a ritmussal, hangerovel kelti fel a
hallgato figyelmet. A durvabb mintazat mellett boven lehet hely az
egyszeru informaciokat hordozo reklamok bevitelere.
A komolyzene joval gazdagabb mintazatai mellett valoszinu joval
gyengebb a hirdetesek bejuttatasanak hatasfoka. A komolyzene olyan
allapotba juttathatja az elmet, hogy az nem lesz fogekony a
reklamok primitiv mintazataira. Ez lehet a helyzet, ezert nem
hallhatunk a komolyzenei musorok kornyeken reklamot.
Vegh Laszlo
|
Sz'asztok!
: vmagdi irta:
"Mar megbocsass de azt gondoltam, hogy tul vagy a nagycsoporton es
elmultal mar 6 eves."
Nyert! Tenyleg elmultam. :-) Viszont tovabbra is vallom: nem en irok
gyerekes dolgokat!
Talan, a gyerekes nem is legmegfelelobb jelzo...
Ime nehany ujabb gyongyszem:
"Barmilyen okos is lehet valaki, ha a tudasat nem kivanja megosztani a
kozosseggel, hanem szigoruan maganak tartja azt amit birtokol...legyen ez
barmilyen ertek, ....akar egy jonapot..."
Hat igen, a "jonapot" komoly tudast feltetelez, es ha kimondod, akkor
ertekes informaciot tovabbitasz embertarsaidnak. Jaj!
"Egy durva vagy magaba zarkozott muvesz vagy tudos, egy dologra keptelen:
adni."
Ez hogy jott ki?
Ha csak publikalja az eredmenyeit, a muveit az nem _adas_? Csak ha koszon is
melle a szomszednak?
Hogy van ez????
"A koszono zsebtolvaj rogton ket dolgot ad: egy jo pillanatot, mert koszon
2. tapasztalatot:)
A 2-es pont nem elhanyagolando :)
Nem tudom hany eves vagy, de alapveto tapasztalatoknak vagy hijjan."
Maradjunk abban, tobbszor elmultam mar 6. Igaz, zsebtolvajjal meg nem
talalkoztam, talan ezert vagyok "alapveto tapasztalatok hijjan".
Sok jo pillanatot kivanok neked.
A szegedi villamoson konnyen lehet benne reszed.
Csak aztan koszonjon is az a zsebes, mert kulonben oda az orom, meg az adas
is. :-)
Jobbra at!
- GyF -
|