Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 158
Copyright (C) HIX
1998-10-01
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Ólommentes/ólmozott (mind)  56 sor     (cikkei)
2 Vezetesi moral (mind)  30 sor     (cikkei)
3 Re: Tankoljunk napraforgoolajat! (mind)  20 sor     (cikkei)
4 Benzin kontra Diesel (mind)  25 sor     (cikkei)
5 elektromos ketyerek (mind)  28 sor     (cikkei)
6 Re: diesel? ( 109 sor ) AUTO #157 (mind)  45 sor     (cikkei)
7 Re: Katalizator kerdes ( 23 sor ) AUTO #157 (mind)  16 sor     (cikkei)
8 re:haromhengeres Japanbol... (mind)  10 sor     (cikkei)
9 Nyomatek, szervesolaj (mind)  27 sor     (cikkei)
10 Re: tulekedo csaladapak (mind)  12 sor     (cikkei)
11 Re: dizel? (molbee@freemail...) (mind)  15 sor     (cikkei)
12 re: novenyi "dizel" (mind)  18 sor     (cikkei)
13 Avanti (mind)  23 sor     (cikkei)
14 Re:tanksapka (mind)  7 sor     (cikkei)
15 Re:Diesel (mind)  14 sor     (cikkei)
16 HIX AUTO CLUB (mind)  11 sor     (cikkei)
17 Benzinkut (mind)  13 sor     (cikkei)
18 Nagyobb felnit szeretnek (mind)  13 sor     (cikkei)
19 Magyar auto (mind)  7 sor     (cikkei)
20 Dizel arak (mind)  6 sor     (cikkei)

+ - Ólommentes/ólmozott (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Pár gondolat az ólmos benzin parancsra kiírtásához.

Nyugaton úgy történt az ólmozott kivonása, hogy felmérték a járműparkot, és ha
az autóknak már "csak" 15-20 százaléka igényelte az ólmot, akkor szüntették meg
a forgalmazást. Nyugaton persze hamarabb cserélik az emberek az autóikat, így a
z
a bizonyos 15-20 százaléknyi autó már amúgy is hamarosan kikopott volna. (Ez
persze nem igaz egyes típusokra, pl. Bogár, Opel Manta, stb..., mivel ezeket
tulajdonosaik még sokáig használni szeretnék)

Na, nézzük meg, hogy mi a helyzet itthon.
Az adatokat a Népszabinak az online változatából sikerült beszerezni:
Összes autó: 2297964
Lada: 400 000
Trabi:300 000
Wartburg: 200 000

Az összes autóhoz viszonyítva tehát ezen három márka aránya 40%.
Tehát ennyi autó biztosan alkalmatlan arra, hogy ólommentessel üzemeltessék (a
Szamarát nem tudom, hogy mennyi van, ezeket le kéne vonni, meg azt a pár
négyütemű Varnyút és Trabit is).
Ne feledjétek, a Skodákról nincs adatom és ugyanígy nincs az 1982 előtt gyártot
t
nyugati autókról sem, tehát valószínű, hogy még több olyan autó van, ami
alkalmatlan az ólommentessel való üzemeltetésre!
Ha egyszer valaki részletesen végigrágná, hogy milyen autóból mennyi van, akkor
lehet, hogy kiderülne, hogy ma még TÖBB olyan autó van útjainkon, ami
alkalmatlan az ólommentessel üzemeltetésre, mint amennyi alkalmas!

A másik gond a körmyezetvédelem.
Az ólom kétség kívül mérgező. Azonban vannak olyan kutatások, amelyek szerint a
vérben lévő ólomtartalom inkább a vízvezetékcsövektől függ, és kevésbé a
motorizációtól, mivel a motorban kiégetett ólmot a szervezet nehezen építi be..
.
Természetesen helyesnek tartom az ólomtartalom csökkentését a benzinben, de mos
t
az ábra az, hogy az ólomadalékot más adalékokkal váltják ki, amelyek környezeti
,
egészségkárosító hatása kevéssé ismert.
Egyes szakértők szerint katalizátor nélküli autóba ólommentes benzint tankolni
sokkal környezetszennyezőbb, mint ólmosat, mert az ólommentes benzin tökéletlen
égéséből felszabaduló égéstermékek pl. irritáló hatásúak. Az ólom legalább leül
t
a porba, míg ezek az égéstermékek a levegőben maradnak, így könnyedén
belélegezhetőek.
A propaganda persze pont az ellenkezőjét szajkózza az embereknek, védd a
környezetet, tankolj ólommentest.

A környezetvédelem másik oldala persze az, amikor egy teljes (800 kg) autót kel
l
majd eldobni azért, mert nincs benne literenként 0.15 g ólom a benzinjében...

Sziasztok:
Nándi
+ - Vezetesi moral (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Gabor levele:

>szerintem kulonbseget kell tenni az ezer kobcentis Suzukival furakodo
>tisztes csaladapa kozott (aki mondjuk eppen a vajudo felesegehez siet)
es a
>600-as Merdzsot, BMW-t hajto kopasz biztosagior kulsos tahok kozott,
>legalabbis ez az en velemenyem.

Teljesen egyetertek a velemenyeddel, noha azt sem szabad
kizarni, hogy a fent emlitett tahok is siethetnek neha napjan,
persze nem azert furakodnak a legtobb esetben.

Nos en szinten hasonlokepp vezetek, ha rohannom kell, ezert
itt es most bocsanatot kerek, ha ezzel valakinek gondot okoztam
volna. (Akik nincsenek jelen, azoktol is).
Persze en csak ott szoktam furakodni, ahol lehet is, tehat beferek
ugy, hogy az aki ele bevagok az ne kapjon szivinfarktust es ne 
kelljen beleallnia a fekbe. Teny, hogy legaltalanosabb esetben 
gyorsan es dinamikusan vezetek, de a furakodast, ha nincs okom 
ra, mellozom.
Egyebkent meg tudok ORULNI, hogy mindenki (tisztelet a kivetelnek
ha'l istennek sokan vagyunk ilyenek) belehalna ha be kellene 
engednie, amikor eppen sietek. En nagyreszt mindig beengedem a
vesztegloket, kiveve ha egyszerre 8-an probalnak meg beugrani 
arra a helyre amit egynek, vagy kettonek hagytam.

Mas: Varom a reagalasokat a megkulonbozteto matricakra. 
	***HIX AUTO***#156

Ai.: Peace :-)
+ - Re: Tankoljunk napraforgoolajat! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

| Tenyleg valamikor volt a Felkinalom musorban volt egy ember,
| aki csinalt valami kis kukoricadaralo meretu presgepet, ami
| napraforgobol olajat sajtolt. Nem hallottatok errol valamit,
| kaphato ez valahol? Mert ha igen, lehet hogy ultettetek
| apammal napraforgot!:))
| 
| Kormos Imre

Hi!

Szerintem nincs ebben semmi uj. Ketutemu motoroknal
a benzinhez szoktak keverni repceolajat. Allitolag
ez jobban huti a motort, igy teljesitmenyfokozo.
(nagyon jellegzetes szaga van)
A baj csak az vele, hogy idonkent szet kell szedni 
motort es kitisztitani, mert mindenfele szennyezodesek
egnek bele a motorterbe. (felomlok, kipufogo tiszta
trutymo lesz) Es mellesleg eleg nehez eltavolitani.

Peter
+ - Benzin kontra Diesel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

Tegnap Balazs 
irt egy eleg tekintelyes osszehasonlitast diesel kontra benzines temaban.
Csak 1 problemat latok, amiatt szerintem ( cafoljatok ! ) nem pontos
az osszehasonlitas. En mint diesel autos most megprobalom meg
jobban a benzines fele hajtani a vizet. Ugyanis a disesel autok mind
hosszu loketuek. Az europai benzinesek eseteben meg a furat es a loket
kb egyforma. Ebbol a kulonbesgbol az en tudasom szerint mar adodik,
hogy az egyik alacson fordulaton, a masik pedig magas fordulaton adja
a nyomatek maximumot.
Vagyis az osszehasonlitas akkor pontosabb lenne, ha
a diesel autokhoz hasonloan hosszu loketu amerikai benzines autokkal 
hasonlitanank ossze a diesel uzemueket.
Erzesem szerint az amerikai benzines autok tulajdonsagai kozelebb
vannak a dieselhez, mint europai tarsaik.
Szerintem az osszehasonlitas igy lenne pontos.
Meg tudja tenni ezt valaki ? En nem vallalkozom.
Csak azt tudom, hogy egy alom volt, amikor ocsem 1000 koruli fordulattal
jart a varosban es ha kellett meg ugrott is a 2000-es motor.
A fogyasztasa meg ugyanannyi volt mint 1 zsigulie.

( Eleg zavaros voltam ? ) :-)

Udv. Tibi
+ - elektromos ketyerek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haliho!

Lehet kicsit megbotrankoztato leszek, de van egy kerdesem: miert jo az
elektromos ablakemelo, tetoablak, kozponti zar stb.?

A kozponti zarat meg meg tudom erteni, de ezzel is tudok vitatkozni: ha
egyedul megyek, akkor minek nyissam ki az osszes letezo bejaratot, ha meg
massal utazom, akkor illik neki kinyitni elore az ajtot es csak utana
magamnak. Ezt ugye nem tudom megtenni ha minden ajto egyszerre nyilik (ez
persze nem letfontossagu kerdes, de megis...). Vagy miert jo az, ha 20
meterrol ki tudom nyitni az ajtokat a taviranyitoval. Ha odaerek akkor is
meg fogom tudni tenni es ha tele van a kezem, akkor is le kell pakolnom,
hogy a kilincset kezelhessem. Szoval?

Az elektromos kutyuk meg joreszt csak a sulyt novelik -> ezzel a
fogyasztast (meg az elromlas veszelyet). Vagy van valamilyen elfogadhato
szerepuk azon tul, hogy nem tekerem, hanem nyomom?

Mas kicsit komolyabb tema: szerintetek mi lesz a mostani kompjuteres
motorvezerlesekkel 20-30 ev mulva? Ti. akkor mar a mai autok veteranoknak
fognak szamitani es addigra ujabb es ujabb nagyszeru vivmanyok lesznek es
amai elektronika el lesz felejtve? Vagy lesznek szakosodott muhelyek?

Na eleg a kerdezoskodesbol johetnek a valaszok!

Udv

Attila
+ - Re: diesel? ( 109 sor ) AUTO #157 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wed, 30 Sep 1998  wrote:

> A diesel csak abbol a szempontbol jo, hogy a turbo hatasara jelentosen
> javul a motor
> teljesitmenye es nyomateka anelkul, hogy az a tenyleges fogyasztast
> drasztikusan megdobna
> A benzinesnek sem no meg a fajlagos fogyasztasa a turbo alkalmazasaval,  de
> miutan a loerok

A turbo teljesen mas hatassal van a Dieselre, mint az Otto-ra. Nagyo
negyszeru oka van ennek. Az Otto motornal a levego:benzin keveresi arany
allandonak tekintheto (kicsit modosul hideginditaskor, gyorsitaskor), es a
motor teljesitmenyet azzal szabalyozzuk, hogy _mennyi_ kerevek jusson a
motorba. Tehat itt mennyisegi szabalyozas van.

A Dieselbe annyi levego jut, amenyi csak bir, de a hozzakevert hajtoanyag
mennyiseget szabalyozzuk, aminek mennyisege jelentektelen a levegohoz
kepest (kb 15:1 -hez, _tomeg_ aranyban!), tehat _minosegi_ szbaalyozas
van.

A turbo emiatt teljesen maskepp hat aket gepre. Az Otto motornal
alapvetoen nem valtoztatja meg a hatasfokot, mig Dieselnel hatasfok
javitasra is alkalmas.

A szemelygepkocsi Diesel motorok eleg kulonleges terulet, az igazi
felhasznalas inkabb a kozepmeretu mtooroknal van. Ezek a 4-12l
loketterfogatu motorok szinte kivetel nelkul turbodizelek.

A hasznalat soran pedig a nagy elteres az, hogy reszterhelesen az Otto
motor hatasfoka jelentosen leromlik, a Diesele pedig nem.

Jelenleg a kozvetlen befecskendezeses turbofeltoltott Diesel motorok a
legjobb hatasfoku hoerogepek. Hasznalatukat az indokolja, hogy a CO2
kibocsatas a normal eges eredmenye, es mennyisege csak ugy csokkentheto,
ha kevesebb hajtoanyagot fogyaszt a gep. Ez pedig csak a jobb hatasfokkal
lehetseges.

Egyebkent a GDI motor is a minosegi szabalyozast kzoeliti bizonyos
uzemallapotokban, ezert olyan jo a fogyasztasa.
 
Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - Re: Katalizator kerdes ( 23 sor ) AUTO #157 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wed, 30 Sep 1998  wrote:

> Van-e tehat valamilyen objektiv meres, amit egy szakmuhely is elvegez-
> het, nem csak a BME, vagy egyeb egyetemi labor? Forditanak-e valoban

Az egyszer "zoldkartyas" meres megteszi.
Az ujabb autoknal (usa ODBII, EODB) mar a katalizator utan is van lambda
szonda, igy a motorelektronika figyeli a katalizatort, es eltarolja a
hibakodot, ha katalizator cseret javasol, eztrem esetben (teljesen
lenullazodott katalizator) letilthatja a motort.

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - re:haromhengeres Japanbol... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Jo multkorjaban avalamelyik tv csatornan egy regi autokrol szolo filmben
azt mondtak, hogy 1929-ben !!! a regi roverekben mar 4 szelep volt
hengerenkent...
Nesze neked technikai fejlodes.

Koronczay
--------------------------------
mailto:
http://www.inext.hu/hft/
Tel://06.30/950.310.7
+ - Nyomatek, szervesolaj (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kis kesessel, de koszonom az ulesekre, Skoda-arakra es az LPG-re vonatkozo
valaszokat.

Jo, hogy annyit irtok a nyomatekrol!
Tudna valaki mondjuk egy tablazatot kesziteni, hogy adott teljesitmenyu
benzines motoroknal mekkora nyomatek az elvarhato minimum, a jo atlag es a
maximum?

Tudniillik megakadt a szemem a Honda 1.5i VTEC-E motorjan a 115 LE es az
5.7 literes orszaguti fogyasztas miatt (varosban 8.8 liter).
A nyomateka viszont 134Nm / 5400. Az altalam kinezett Civic Aero Deck sulya
1015kg. Az olvasottak alapjan ez a nyomatek igy a beka feneke alatt van.
Jol sejtem? Hiszen boszen 160Nm folotti es 5000 fordulat alatti ertekeket
emleget mindenki ennel kisebb loerok eseten.
Akkor viszont nem ertem, hogy a 121Nm / 5500 1580cm3 -es, porlasztos Lada
motor miert viszi viszonylag jol az 1080kg-os Alekomat (meg csaladostul is,
ha jol be van allitva)? Jo, mondjuk egy kiados emelkedon sokat kell
kapcsolgatnom, ha nem egyedul ulok benne. De ezt eddig mindig a rossz
atteteleknek tulajdonitottam (2-esben kiabal, 3-asban gyenge). Ezek szerint
"csak" a nyomatek keves :-(

> A szerves olajoknal gondolom a termeszetes romlas (gyantasodas stb.)
^^^^^^^^^^^^^^^^
Bocsanat, en meg ugy tanultam, hogy a szenhidrogen is mind szerves. Vagy
mar tul regen volt? :-)

HA
+ - Re: tulekedo csaladapak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Gabor irta:
> Szoval szerintem kulonbseget kell tenni az ezer kobcentis Suzukival
> furakodo tisztes csaladapa kozott (aki mondjuk eppen a vajudo
> felesegehez siet) es a...
Kihagytal egy vezetotipust, amelyik szerintem a legveszelyesebb al-
latfajta: a vasarnapi vezetot! Magyaran az olyan gyenge vezetot,
aki pszichopatologiai "indittatasbol" az utakon eli ki magat...
Isten ovjon bennunket toluk!

Karoly
+ - Re: dizel? (molbee@freemail...) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Balazs!

Nem ertem az egesz "fustolgesedet" a dizel temaban. Ha figyelted
a regebbi szamokat, mindenki megprobalt pro/kontra ervekkel
"hangosan gondolkozni". Mindenki tiszteletben tartja a masik
velemenyet, erre Te eleresztesz egy "kortesbeszedet" a dizel el-
len. Tobbszor elolvasva sem ertem, hogy mi a celod? Kit akarsz
"megteriteni"? Osszemostal sok-sok eltero szempontot, vagy en
ertelmezem rosszul?

Nem akarok vitat, de jobban orultem volna, ha valamelyikotok a
listan nem ilyen kirohanasszeruen foglalja ossze az elmult idoszak
benzines-dizel erveit!

Bocs: Karoly
+ - re: novenyi "dizel" (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> mezogazdasag sem mentes a kornyezeti karoktol (mutragya,
> monokultura) es a jelenlegi muvelheto foldterulet / olajfelhasz-
> nalas arany csak egy erdekes kiserlet szintjeig tudja ezt realizalni

Jonehany evvel ezelott lattam egy filmet, amiben roppant kornyezetvedo
modon mutogattak, hogy a dizeles buszok milyen jol mennek repce-
olajjal (emlekeim szerint Braziliaban) es milyen mokas dolog, ahogy a
varost belengi a porkolt mogyorora emlekezteto szag. Aztan buszken 
bemutattak a termoteruletet is: tobb tucat hektar esoerdot irtottak ki,
hogy a kiserleti repceultetvenyuknek legyen helye :((
A cukornaddal is hasonlo a helyzet?

Tisztelettel

Csussz

u.i.: Kormos Imre! Jo atyadnak inkabb a szuperintenziv almatermesztest
javasolnam a napraforgo helyett. Komolyan!!
+ - Avanti (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi!


Az Avanti kutaknal nincs olmozott benzin. Ok a 98-ast (lehet, hogy a tobbit
is de a 98-ast tuti)
nyomjak  tele PowerShield becenevu olomhelyettesito adalekkal, ez legalabb
egy eve igy van. 



Bela!

Daihatsu Charade GtTi 1 literes 100 LE
Fiat Punto Gt 1.3 literes 135 LE 
Mindketto gyari, es turbos.
Mar ha jol emlekszem.



Ciao
	

						Balazs
+ - Re:tanksapka (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Errol jut eszembe. Titeket nem idegesit az, mikor meg be sem alltal a 
>kuthoz, de mar majdnem lecibalta a kutas a tanksapkat?

Nekem is mindig le akarjak csavarni, pedig kulccsal nyilik (82-es kadett).
Nem tudom miert feltetelezik rolam hogy nyitott tanksapkaval rohangalok.

udv. Tomasz
+ - Re:Diesel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>A diesel csak abbol a szempontbol jo, hogy a turbo hatasara jelentosen
>javul a motor teljesitmenye es nyomateka anelkul, hogy az a tenyleges 
>fogyasztast drasztikusan megdobna

Turbo hatasara a Diesel fogyasztasa csokken, mert a nagyobb levego 
terfogathoz kevesebb gazolajat fecskendeznek be, benzinesnel viszont no a 
fogyasztas!

>De a diesel  emelkedon is csak tartani birja a tempot. Komoly lejton 
>meghal, mivel nincs benne ero.

Es akkor miert nem benzinesek a kamionok?

Udv Tomasz
+ - HIX AUTO CLUB (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

"Olyasmit tudnek elkepzelni azonositaskeppen, mint
   egy HIX-es matrica. Sajnos a kivitelezesehez nincs
   megfelelo eszkozom, meg egyenlore csak felvetes a
   dolog.
   Kinek mi a velemenye? :-)))))"
Tamogatom.
Jo otlet. (Nem csak azert, mert par hete nekem is
eszembe jutott. :-)))  )


YIKES!!!
+ - Benzinkut (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haliho!!

A benzinkutrol (MOL sztori Redei Balint E-mail:  ) jut
eszembe, hogy kitargyalhatnank a kutakat! Ki hova jar, miert, melyiket
szereti melyiket nem stb.

Kezdem is. En az ESSO-t es foleg a JET-et reszesitem elonyben. Jo a
kiszolgalas, mindig vannak jo akciok, es itt a legjobbak a mosogepek is! A
MOL-t kifejezetten gyulolom. 100-bol max. 1x tankolok ott, de csak ha
muszaj. Regi kommunista kut!!

Ennyi:
Csaba
+ - Nagyobb felnit szeretnek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Megtudna valaki mondani, hogy az 1984-es evjaratu
Daihatsu Cuore-re tudok-e 12"-os kerekeket feltenni
a jelenlegi 10"-os helyett? A sarvedoktol boven elferne.
Netan jo lehet valamilyen Japan markaje is? A Marutie
mintha jo lenne...

Udv!
Oli
lllllllllllllllllllllllllllllllllll

lllllllllllllllllllllllllllllllllll
+ - Magyar auto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali,

ki latta a tv2 mult vasarnapi Naplojat, amiben allitolag a magyar autorol volt
szo? 

Udv
Franky
+ - Dizel arak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> nem veletlen, hogy mindenutt a benzin arahoz kozelitik a diesel arat (ha
> jol tudom svacjban mar dragabb is?).

A legolcsobb benzinnel dragabb, a masik kettonel olcsobb :)
A mindenutt nem tudom mit takar, de az Europa nem kis reszet kitevo
nemet es francia orszagokban nem igazan latom nyomat a kozleitesnek.

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS