Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TANC 1515
Copyright (C) HIX
2002-04-05
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 pontozas (mind)  139 sor     (cikkei)

+ - pontozas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>X-Sender: 
>
>FORDÍTÁS a
>http://www.danceplaza.com - ról
>
>?Hogyan pontoznak egy táncversenyt??
>
>"Szeretném megkísérelni egy ? a nézőket és versenyzőket egyaránt 
>foglalkoztató, gyakran feltett ? kérdés megválaszolását:
>Milyen szempontokat mérlegel egy pontozóbíró, amikor egy páros 
>teljesítményét értékeli?
>
>Azoknak döntő tényezőknek a száma, amelyeket egy pontozóbíró a pontozáshoz 
>választ, túl nagy ahhoz, hogy egyénekre mérve szétossza a rövid időn 
>belül, mivel általában legalább hat párost pontoz egyidejűleg. 
>Következésképpen, a bírónak arra a benyomásra kell támaszkodnia, amelyet 
>minden páros a többi pároshoz képest alkot. A tapasztalt pontozó ? aki 
>minden szinten és színvonalon látott és tanult táncot ? gyorsan és 
>együttesen tudja a következő tényezőket értékelni:
>
>TESTTARTÁS ? egyike a legfontosabb szempontoknak. A helyes testtartás 
>eleganciát és magabiztosságot sugároz. Fejleszti az egyensúlyt és az 
>irányítást, és ezáltal a partner helyes testkontaktust tud létesíteni a 
>folyamatos táncokban. Egy páros versenyeredménye gyakran közvetlenül 
>arányos a páros testtartásbeli pontosságával.
>
>ZENE ? amennyiben egy páros nem táncol pontosan zenében, semmilyen más 
>szempontban való gyakorlottság / jártasság / hozzáértés nem kerekedhet 
>felül ezen. A zene elsődleges.
>
>TESTVONAL ? ezalatt a testnek a fejtől lábujjig értendő ?hosszítását?, 
>nyújtását értjük. Az attraktív és jól megvalósított ? akár ívelt, akár 
>egyenes ? testvonalak kiemelik a figurák formáit.
>
>TARTÁS ? a testrészek helyes és természetes elhelyezkedése zárt 
>pozícióban. Például, a férfi karjának vonala töretlen kell, hogy legyen 
>egyik könyökétől a másikig. Szintúgy, a táncos és táncosnő karjainak ? 
>amelyeknek szimmetrikusnak kell lennie ? egy körívet kell formálnia, 
>amelynek, habár méretét tekintve változó, formáját tekintve változatlannak 
>kell maradnia, hogy a táncosok egymáshoz képest helyes testtartásban 
>maradjanak. A páros alakja mindig kellemes kell, hogy legyen.
>
>FEJTARTÁS ? folyamatos táncolás közben, a táncosnő testének felfelé, 
>kifelé ill. balra történő nyújtása a táncos jobb karja felé; a táncos 
>testével való egyensúly és kapcsolat elérése ill. a közönség felé mutatott 
>átélés érdekében.
>
>EGYÜTTLÉT ? két ember testsúlyának az egybeolvadása, hogy a vezetés és a 
>lekövetés könnyednek tűnjön, és hogy a táncosok teljes összhangban 
>legyenek egymással.
>
>ZENEISÉG ÉS KIFEJEZŐERŐ ? a tánc alapvető karakterizációja konkrét zenére, 
>ill. a koreográfiai illesztése a zenei kifejeződésekre és hangsúlyokra; 
>szintúgy a kontraszt használata, amely által lereagálhatók ezek a 
>hangsúlyok és kifejeződések. Például, a Slowfox-ban, az egyik lépés 
>idejéből elveszünk, hogy a másik lépésen féltalpon táncolhassunk; vagy pl. 
>egy forgás gyors sebességben való eltáncolása az egyéblént lassú Rumbában; 
>vagy a fej rögtönzött kapása után annak hirtelen megállítása, a lassúságba 
>való olvadás érdekében ? a Tangóban.
>
>MEGMUTATKOZÁS; BEMUTATKOZÁS ? El tudja-e adni a páros magát a közönségnek? 
>Kifelé, ill. lelkesedéssel, a tánc okozta örömmel és magabiztossággal 
>táncolnak-e in their perfortáncosce? Vagy erőltetettséget / befelé 
>fordultságot mutat a teljesítményük?
>
>ERŐ ? Lenyűgöző az életerőt bámulni. Észrevettem, hogy a Jive-ban mindig 
>úgy tűnik, hogy a legenergetikusabb páros nyeri meg ezt a táncot. De ennek 
>az energiának nem vadnak, hanem kontrolláltnak kell lennie. Például, 
>erőteljes mozdulat előnyt jelent a keringőben ill. Slowfox-ban, de csak 
>akkor, ha az a test helyes swing-mozgásához vezet, nem pedig akkor, ha 
>nagyokat lépünk. A zene ritmusához kell illeszteni a test mozgását. Egy 
>keringőben, például, a táncos testének egyértelműen az egy lefelé és két 
>felfelé ütem hatását kell érzékeltetnie. Így a figura kezdésébe engedett 
>erőt irányítani és megtartani is kell, egészen a figura végén lévő emelkedésig
.
>
>LÁBFEJ ÉS LÁBMUNKA ? Slowfox-ban a lábfej parketten történő végigsimítása 
>a folyamatosság és lágyság elérése érdekében; a Tangóban a lábfej 
>szándékos emelése és elhelyezése a szaggatott mozgás elérése érdekében; a 
>Rumbában a térd megfelelő hajlítása és kiegyenesítése a csípőmozgás 
>létrejötte végett; a boka kinyújtása és a lábujjakkal történő pontozás a 
>figura vonalainak kiemelése érdekében; a négy ízület (csípő, térd, boka és 
>lábujjak) folyamatos használata, a mozgás befejezettségének és az 
>optimális erőnek a megvalósítása miatt; a keringőben a térd és boka 
>hajlítása és kiegyenesítése a süllyedés és emelkedés elérése érdekében; a 
>láb külső és belső éleinek használata a stílus és vonalak megvalósítása 
>végett. Ezek mind ebbe a nagyon fontos kategóriába tartoznak.
>
>ALAK ? a frodulat és a sway kombinációja, egy póz kreálása érdekében. 
>Például, a Paso Doble-ben a táncos ? vizuálisan ? mozgatja-e a köpenyét? A 
>táncosnő megjátsza-e a köpeny levegőben történő hullámzó lobogását? A 
>Slowfox-ban, a táncos a megfelelő helyzetet használja-e külső állásban, 
>hogy megtartsa az így létrejött testkontaktust?
>
>VEZETÉS ÉS KÖVETÉS - a táncos az egész testével vezet-e, nem pedig csak a 
>kezével? A táncosnő erőltetés nélkül követ-e, vagy pedig szükséges a 
>táncos segítsége?
>
>KERÜLÉSI KÉPESSÉG /FLOORCRAFT/ ? Ez nemcsak a más párosokkal való ütközés 
>elkerülését, hanem a szünet néküli táncolás képességét is jelenti when 
>boxed in. A páros koreográfia feletti irányítását és a táncos képességét, 
>hogy mindig a szükséges figurákat válassza ki és aszerint is vezesse a 
>partnerét.
>
>MEGFOGHATATLAN DOLGOK ? úgy mint: egy páros tagjai hogyan ?néznek ki? 
>együtt, érzelmileg ?illenek-e? egymáshoz, milyen a megjelenésük, a 
>ruházatuk, a koreográfiájuk folymata, és hogy alapvatően ?táncosoknak? 
>néznek-e ki; ezek mind-mind befolyásolják a pontozóbírókat, így az általuk 
>adott helyezési számokat is.
>
>Különböző pontozóknak különböző dolgokat részesítenek előnyben, arra 
>nézve, hogy mit várnak el egy párostól, így a fenti szempontokat eltérő 
>súlyozottsággal veszik figyelembe. Az egyik pontozó, például, különösen a 
>technikai csiszoltságot preferálja, míg a másik inkább a zeneiséget és 
>előadásmódot figyeli. Habár mindkét említett tényező elengedhetetlenül 
>fontos, és figyelembe is kell ezeket vennie a pontozónak, mégis ez azt 
>eredményezi, hogy egy páros rendkívül szórt helyezéseket kap. Azoknak a 
>pároknak, akik csodálkoznak azon, miért adott egy pontozó nekik kirívóan 
>jó / rossz helyezési számot, azoknak tudni kell, hogy a sok pontozási 
>szempont közül bármelyik felelős lehet ezért. A sarokra való lépés akkor 
>való használata, amikor féltalpon kellene lenni ? legalább annyira lehet 
>tüske egy pontozó szemében, mint amennyire tetszhet neki egy megfelelő 
>lábzárás. Mivel minden pontozó csak néhány másodpercig lát egy párost, 
>bármi, ami megragadja figyelmét ? akár pozitívan, akár negatívan ? döntő 
>tényező lehet arra nézve, hogy a párosnak milyen helyezést ad az említett 
>pontozó.
>
>Tisztelt versenyzők! Legyetek biztosak abban, hogy egyik pontozó sem fog 
>benneteket az említetteken kívüli szempont alapján, vagy a saját 
>befolyásoltsága alapján bírálni. A legtöbb pontozóbíró a saját véleményét 
>tartja maga előtt példaként, és próbál minél jobban reálisan bírálni. A 
>fenti szempontrendszer alkalmazása biztosítja a végeredmény helyességét."
>
>Írta: DAN RADLER (1998)
>Fordította: NAGY PÉTER
>
>http://www.danceplaza.com
>
>       Nagy Péter

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS