>X-Sender:
>
>FORDÍTÁS a
>http://www.danceplaza.com - ról
>
>?Hogyan pontoznak egy táncversenyt??
>
>"Szeretném megkísérelni egy ? a nézőket és versenyzőket egyaránt
>foglalkoztató, gyakran feltett ? kérdés megválaszolását:
>Milyen szempontokat mérlegel egy pontozóbíró, amikor egy páros
>teljesítményét értékeli?
>
>Azoknak döntő tényezőknek a száma, amelyeket egy pontozóbíró a pontozáshoz
>választ, túl nagy ahhoz, hogy egyénekre mérve szétossza a rövid időn
>belül, mivel általában legalább hat párost pontoz egyidejűleg.
>Következésképpen, a bírónak arra a benyomásra kell támaszkodnia, amelyet
>minden páros a többi pároshoz képest alkot. A tapasztalt pontozó ? aki
>minden szinten és színvonalon látott és tanult táncot ? gyorsan és
>együttesen tudja a következő tényezőket értékelni:
>
>TESTTARTÁS ? egyike a legfontosabb szempontoknak. A helyes testtartás
>eleganciát és magabiztosságot sugároz. Fejleszti az egyensúlyt és az
>irányítást, és ezáltal a partner helyes testkontaktust tud létesíteni a
>folyamatos táncokban. Egy páros versenyeredménye gyakran közvetlenül
>arányos a páros testtartásbeli pontosságával.
>
>ZENE ? amennyiben egy páros nem táncol pontosan zenében, semmilyen más
>szempontban való gyakorlottság / jártasság / hozzáértés nem kerekedhet
>felül ezen. A zene elsődleges.
>
>TESTVONAL ? ezalatt a testnek a fejtől lábujjig értendő ?hosszítását?,
>nyújtását értjük. Az attraktív és jól megvalósított ? akár ívelt, akár
>egyenes ? testvonalak kiemelik a figurák formáit.
>
>TARTÁS ? a testrészek helyes és természetes elhelyezkedése zárt
>pozícióban. Például, a férfi karjának vonala töretlen kell, hogy legyen
>egyik könyökétől a másikig. Szintúgy, a táncos és táncosnő karjainak ?
>amelyeknek szimmetrikusnak kell lennie ? egy körívet kell formálnia,
>amelynek, habár méretét tekintve változó, formáját tekintve változatlannak
>kell maradnia, hogy a táncosok egymáshoz képest helyes testtartásban
>maradjanak. A páros alakja mindig kellemes kell, hogy legyen.
>
>FEJTARTÁS ? folyamatos táncolás közben, a táncosnő testének felfelé,
>kifelé ill. balra történő nyújtása a táncos jobb karja felé; a táncos
>testével való egyensúly és kapcsolat elérése ill. a közönség felé mutatott
>átélés érdekében.
>
>EGYÜTTLÉT ? két ember testsúlyának az egybeolvadása, hogy a vezetés és a
>lekövetés könnyednek tűnjön, és hogy a táncosok teljes összhangban
>legyenek egymással.
>
>ZENEISÉG ÉS KIFEJEZŐERŐ ? a tánc alapvető karakterizációja konkrét zenére,
>ill. a koreográfiai illesztése a zenei kifejeződésekre és hangsúlyokra;
>szintúgy a kontraszt használata, amely által lereagálhatók ezek a
>hangsúlyok és kifejeződések. Például, a Slowfox-ban, az egyik lépés
>idejéből elveszünk, hogy a másik lépésen féltalpon táncolhassunk; vagy pl.
>egy forgás gyors sebességben való eltáncolása az egyéblént lassú Rumbában;
>vagy a fej rögtönzött kapása után annak hirtelen megállítása, a lassúságba
>való olvadás érdekében ? a Tangóban.
>
>MEGMUTATKOZÁS; BEMUTATKOZÁS ? El tudja-e adni a páros magát a közönségnek?
>Kifelé, ill. lelkesedéssel, a tánc okozta örömmel és magabiztossággal
>táncolnak-e in their perfortáncosce? Vagy erőltetettséget / befelé
>fordultságot mutat a teljesítményük?
>
>ERŐ ? Lenyűgöző az életerőt bámulni. Észrevettem, hogy a Jive-ban mindig
>úgy tűnik, hogy a legenergetikusabb páros nyeri meg ezt a táncot. De ennek
>az energiának nem vadnak, hanem kontrolláltnak kell lennie. Például,
>erőteljes mozdulat előnyt jelent a keringőben ill. Slowfox-ban, de csak
>akkor, ha az a test helyes swing-mozgásához vezet, nem pedig akkor, ha
>nagyokat lépünk. A zene ritmusához kell illeszteni a test mozgását. Egy
>keringőben, például, a táncos testének egyértelműen az egy lefelé és két
>felfelé ütem hatását kell érzékeltetnie. Így a figura kezdésébe engedett
>erőt irányítani és megtartani is kell, egészen a figura végén lévő emelkedésig
.
>
>LÁBFEJ ÉS LÁBMUNKA ? Slowfox-ban a lábfej parketten történő végigsimítása
>a folyamatosság és lágyság elérése érdekében; a Tangóban a lábfej
>szándékos emelése és elhelyezése a szaggatott mozgás elérése érdekében; a
>Rumbában a térd megfelelő hajlítása és kiegyenesítése a csípőmozgás
>létrejötte végett; a boka kinyújtása és a lábujjakkal történő pontozás a
>figura vonalainak kiemelése érdekében; a négy ízület (csípő, térd, boka és
>lábujjak) folyamatos használata, a mozgás befejezettségének és az
>optimális erőnek a megvalósítása miatt; a keringőben a térd és boka
>hajlítása és kiegyenesítése a süllyedés és emelkedés elérése érdekében; a
>láb külső és belső éleinek használata a stílus és vonalak megvalósítása
>végett. Ezek mind ebbe a nagyon fontos kategóriába tartoznak.
>
>ALAK ? a frodulat és a sway kombinációja, egy póz kreálása érdekében.
>Például, a Paso Doble-ben a táncos ? vizuálisan ? mozgatja-e a köpenyét? A
>táncosnő megjátsza-e a köpeny levegőben történő hullámzó lobogását? A
>Slowfox-ban, a táncos a megfelelő helyzetet használja-e külső állásban,
>hogy megtartsa az így létrejött testkontaktust?
>
>VEZETÉS ÉS KÖVETÉS - a táncos az egész testével vezet-e, nem pedig csak a
>kezével? A táncosnő erőltetés nélkül követ-e, vagy pedig szükséges a
>táncos segítsége?
>
>KERÜLÉSI KÉPESSÉG /FLOORCRAFT/ ? Ez nemcsak a más párosokkal való ütközés
>elkerülését, hanem a szünet néküli táncolás képességét is jelenti when
>boxed in. A páros koreográfia feletti irányítását és a táncos képességét,
>hogy mindig a szükséges figurákat válassza ki és aszerint is vezesse a
>partnerét.
>
>MEGFOGHATATLAN DOLGOK ? úgy mint: egy páros tagjai hogyan ?néznek ki?
>együtt, érzelmileg ?illenek-e? egymáshoz, milyen a megjelenésük, a
>ruházatuk, a koreográfiájuk folymata, és hogy alapvatően ?táncosoknak?
>néznek-e ki; ezek mind-mind befolyásolják a pontozóbírókat, így az általuk
>adott helyezési számokat is.
>
>Különböző pontozóknak különböző dolgokat részesítenek előnyben, arra
>nézve, hogy mit várnak el egy párostól, így a fenti szempontokat eltérő
>súlyozottsággal veszik figyelembe. Az egyik pontozó, például, különösen a
>technikai csiszoltságot preferálja, míg a másik inkább a zeneiséget és
>előadásmódot figyeli. Habár mindkét említett tényező elengedhetetlenül
>fontos, és figyelembe is kell ezeket vennie a pontozónak, mégis ez azt
>eredményezi, hogy egy páros rendkívül szórt helyezéseket kap. Azoknak a
>pároknak, akik csodálkoznak azon, miért adott egy pontozó nekik kirívóan
>jó / rossz helyezési számot, azoknak tudni kell, hogy a sok pontozási
>szempont közül bármelyik felelős lehet ezért. A sarokra való lépés akkor
>való használata, amikor féltalpon kellene lenni ? legalább annyira lehet
>tüske egy pontozó szemében, mint amennyire tetszhet neki egy megfelelő
>lábzárás. Mivel minden pontozó csak néhány másodpercig lát egy párost,
>bármi, ami megragadja figyelmét ? akár pozitívan, akár negatívan ? döntő
>tényező lehet arra nézve, hogy a párosnak milyen helyezést ad az említett
>pontozó.
>
>Tisztelt versenyzők! Legyetek biztosak abban, hogy egyik pontozó sem fog
>benneteket az említetteken kívüli szempont alapján, vagy a saját
>befolyásoltsága alapján bírálni. A legtöbb pontozóbíró a saját véleményét
>tartja maga előtt példaként, és próbál minél jobban reálisan bírálni. A
>fenti szempontrendszer alkalmazása biztosítja a végeredmény helyességét."
>
>Írta: DAN RADLER (1998)
>Fordította: NAGY PÉTER
>
>http://www.danceplaza.com
>
> Nagy Péter
|