Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX UTAZAS 601
Copyright (C) HIX
2002-01-28
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Nagy utazasunk eszakon - rovid flort Skandinaviaval 12. (mind)  157 sor     (cikkei)

+ - Nagy utazasunk eszakon - rovid flort Skandinaviaval 12. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Litvania
Viszonylag jo uton haladtunk Vilnius fele. A maximalis sebesseg
fouton es autopalyan megegyezik a hazaival - 90, 130 -, lakott
teruleten tizzel gyorsabban, 60 km/h-val lehet menni. Szerencsere
nem sok telepulessel talalkoztunk, mert a foutak joreszt elkerulik a
falvakat. Nagy nyilt siksagok, szantofoldek, kaszalok szegelyeztek
az utat. Kicsit az Alfoldhoz, vagy inkabb a Kis-Alfoldhoz
hasonlitott a taj. Amig Svedorszagban, Finnorszagban a varosokon
kivul inkabb tanyakat, kisebb tanyabokrokat lattunk, itt a
telepulesszerkezet nagyon hasonlitott az itthonihoz. Kisebb-nagyobb
falvak az uttol nem messze, altalaban egymashoz kozel, szabalyos
utcakra felfuzott hazakkal. Nagyon sok volt a tehen a mezon, de
tobbnyire maganyosan, vagy nagyon kis csordakban. Lathatoan minden
gazda kulon legeltette a sajatjat. A labuk ki volt kotve egy
karohoz, es kis korben ettek a fuvet a mezo kozepen.
Nem messze a hatartol megalltunk egy utmenti etteremben uzsonnazni.
Fejenkent kb 800 forintot koltottunk a korettel, salataval talalt
husetelre es az uditore, kavera. Mint kesobb kiderult, az itteni
viszonyok kozott ez a draga helyek koze tartozott.:)) Az etel finom,
a hely nagyon hangulatos volt. Kulonbozo otletes arnyekvetokkel,
fabol keszult szabadteri asztalokkal baratsagossa tettek. Bent
modern hutok, latvany-konyhai berendezesek.
A Vilnius elott feluton, kb. 130 kilometerre a fovarostol autopalya
kezdodott. Eloszor csak ket palyas, ketszer ket savos lett az ut,
majd kerult hozza leallo sav is. Az allapota jobb volt az akkori
magyar M7-esnel. Erdekessege, hogy mindenutt szintbeni
keresztezodesek vannak. A telepules, vagy mas elagazo elott egy
autout tablaval es 100-as korlatozassal lelassitjak a forgalmat, az
ilyen helyeken a bal savbol at lehet menni a szembejovo palya belso
savjara, ahonnan nehany szaz meteres haladas, jobbra sorolas utan a
masik oldalon el lehet hagyni az utat. A burkolat kicsit razos volt
nehol, de nyugodtan es biztonsagosan lehetett haladni. A forgalom
nem volt tulsagosan nagy. Itt is inkabb nyugati gyartmanyu autokkal
talalkoztunk. Sok volt a fekete Mercedes. Bar Vilnius elott mar
erosen sotetedett, csak nehanyan hasznaltak a lampakat. Egy helyen
mertek rendorok az uton, de a tobbiek idoben jeleztek, igy minket
nem fogtak meg.
Korabban is lattunk gombat es gyumolcsot kinalo gyerekeket,
felnotteket az utak mellett, de itt igazan sok volt. Foleg nagy
meretu, szines erdei gombakat kinaltak. Volt olyan hely, ahol 6-7
arus is ult, vagy fekudt az arokban egymastol nem messze. Nagyon
keves a benzinkut. Az autopalyan a 62 kilometeres pontnal lattuk az
elsot. A rigai tapasztalatokbol okkulva vettunk terkepet az
orszagrol es a fovarosrol is.
Este nyolc elott erkeztunk Vilniusba (6964 km). Megallas nelkul
atmentunk a varoson a  tervezett szallashely fele. Itt Rigaval
ellentetben minden elagazoban erthetoen jeleztek a valaszthato
iranyokat. A Minszk fele vezeto A3-as ut mellett, 10 kilometerre a
feherorosz hatartol talaltunk szallast a Rytu kempingben egy
Saviciunai nevu telepules mellett. Utkozben majdnem megalltunk, mert
furcsa csattogast hallottunk a kocsiban. Kis ido mulva rajottunk,
hogy nem lonek rank, csak valami hatalmas bogarak utodnek allandoan
az autohoz.
Az ut kozeleben levo, erdovel korulvett kempingben rajtunk kivul 2
vendeg es a recepcios - gondnok, mindenes - egy 50 koruli ferfi volt
mindossze. Mivel igazan csak a sajat nyelven beszelt, foleg
mutogattunk es mosolyogtunk. Szerencsere a masik vendeg - egy
Nemetorszagbol hazalatogato fiatal emigrans - kozvetitett a
bonyolultabb reszeknel. A 4 agyas bungaloert egy ejszakara 60 litast
(4200 FT) kellett fizetnunk. A gondnok lathatoan tartozkodni akart a
hivatalos formasagoktol. Amikor az utlevelet kinaltam neki a
regisztraciohoz, nagyon meglepodott, es banatosan nezett, igy tovabb
nem eroltettem. Megkoszonte a penzt, es zsebrerakta.
Az egykor talan szebb kepet is mutato haziko farostlemezbol keszult.
Volt egy haloszoba, egy dupla aggyal, egy ketajtos es egy ejjeli
szekrennyel, egy tarsalgo egy ketszemelyes agykent osszerakhato
ulosarokkal, egy konyha mosogatoval es egy foldeletlen vezetekkel
konnektorba dughato 50 literes bojlerrel. Valamikor lehetett gaz
vagy villanytuzhely is a nyomokbol itelve, de mar csak a falon levo
mas szinu festek mutatta. A furdoszobaban (fulkeben) tusolotalca,
WC. A mosdokagylot - ha volt is valamikor - mar elvittek. Ket
agynemut talaltunk az agyakhoz - tisztanak latszottak. Csapatunk
egyik tagjat majdnem agyonvagta a zuhanyzo. Mezitlab volt, amikor
hozzaert a vizhez. Szerencsere meg el tudta huzni a kezet. Zarlatos
lehetett a bojler, es a ketszalas vezetek miatt nem kapcsolt le az
erintesvedelmi rele - ha egyaltalan volt olyan.
Csak arra gondolhattunk, hogy tulsagosan erzekenyek vagyunk a litvan
aramra - vagy ne adj Isten, itt jol szigetelt gumicsizmaban szoktak
zuhanyozni. A tovabbi kiserletezes helyett kihuztuk a bojlert. Az
ejszaka szerencsere minden gond nelkul telt, jol aludtunk. Meglepo
modon itt ujra hallottam a tucskoket. (Mint korabban irtam, a
svedorszagi barataink erdei hazaban csak a tobbiek hallottak, en
nem.).
18. nap - Vilnius
Penteken reggeli utan Visszamentunk Vilniusba. Az allomasnal
parkoltunk le 140 forintos orankenti aron. Kesobb derult ki, hogy a
szomszed telken egy maszek orzott parkolo mukodott orankent 70
forintert. Megint elmulasztottuk a tajekozodast.
Az allomas kornyeke es a kulso regi reszek nagyon lepusztultak.
Malik, omlik mindenhol a vakolat, a varosfalon belul is nagyon sok a
romos epulet. A belvaros meg Tallinnal is kisvarosiasabb. Nehol a
hazai 20-50 ezres regi varosok magjara - Sopron, Eger -, nehol
inkabb Pecsre, Gyorre emlekeztet. A sok helyen lathato kopottsag
ellenere is nagyon bajos. Az ovaros nehany szaz meter atmeroju
teruleten vagy ket tucat templom talalhato. Tobbet kozuluk mar
helyreallitottak, de vannak olyanok is, amelyek ossze akarnak dolni.
A keresztenyseg kulonbozo agai nagyon valtozatos epiteszeti kepet
hoztak letre. A reneszansztol a kesoi barokkig es a szamunkra
ismeretlenebb keleti stilusokig sok minden lathato egymas melle
szufolva. A vartoronybol szep kilatas nyilik az ovarosra es a kicsit
elcsufitott uj reszre.
Itt is sok a turista, bar szamuk erezhetoen elmarad masik ket
fovarosban latottol. A kocsik is lestrapaltabbak, mint a masik ket
balti orszagban. Zsiguli itt sincs, mindenki a nyugatrol szallitott
roncsokat vasarolja.
Rengeteg a koldus - oregek, rokkantak. Legtobben csak csendesen
nyujtjak a kezuket, de vannak agresszivebbek is. Minden templom tele
imadkozokkal. Voltak csoportok, amelyek egy eloimadkozo szoveget
ismeteltek. Eppen a papat vartak nehany nappal a mi latogatasunk
utan.
Nagyon sok volt a rendor. Az utcakon nehol kis uvegbodekbol
figyeltek a forgalmat. Nem molesztaltak a jarokeloket, csak az
engedely nelkul dolgozo utcai arusokat. ugy tunt, hogy inkabb a mi
kedvunkert vannak.
Nagyon olcso minden. Itt volt eloszor olyan erzesunk, hogy nyugodtan
beulhetunk egy cukraszdaba kavezni, sutemenyt enni. A lanyok (nok)
egyre szebbek, lassan mar a pragaiakkal vetekszenek. Egyszeruen, de
csinosan oltoznek. A divat hasonlo a hazaihoz. Nagyon sok a szuvenir
arus. Babak, ruhak lenbol, kenderbol, cserep disztargyak, festmenyek
es borostyan ekszerek.
A varosnezes utan egy Maxima Bare nevu hipermarketben vasaroltunk
Vilnius hataraban. Az aruhaz belso galeriajan levo gyorsetkezdeben
ebedeltunk. A negy komplett ebedert - husetelek, kapucsinok,
salatak, gyumolcslek - 2200 forintot fizettunk.
Delutan negy ora fele indultunk tovabb a lengyel hatar fele (7022
km). Kaunas szeleig autouton mentunk. Az elvben 100 kilometeres
maximumot az elagazoknal 80, 90 kilometerre korlatoztak. Persze a
nyilt szakaszokon legtobben 120-130-al haladtak. Tobb helyen volt
utepites miatt korlatozas. Ezeket is hasonlo modon tartottak be. Nem
sokkal este hat ora elott ertunk a litvan-lengyel hatarra (7233 km).
Talan 10 auto allt elottunk, de az atlepes nagyon sokaig tartott.

Informaciok - muzeum, rendezveny, szallas - www.inyourpocket.com
Arak forintban (1 litas 69,9 Ft)
dizel 1,87-1,93 131-134, 95-os 169-174
Vilnius - belvaros - cukraszda
sutemenyek kelt tesztabol 42-105, kremes edessegek 56-140
husos szendvicsek 105-175, hamburger 140, sultkrumpli 63
kave 56, rostos udito - nektar- 0,2 l 56
udito 0,5 l 105
kioszk
sor 0,5 133-154, jegrem 21-112, fagyi 1 gomb 63, 2gomb 105
belepo a vilniusi vartoronyba 279
Maxime Bare hipermarket - Vilnius
kemeny sajtok 699-978, nescafe classic 0,2 1070
sorok 0,5 119-182, cola-fanta 2 L 189-217
pulykamell 1678, sertes rovidkaraj csontnelkul 1607
sertescomb 1328, marhahus 1118-1817, virsli 699-978
gepsonka 1258-1678, paprikasszalami 2167
parizer 909, banan 161, narancs 266, alma 280-419
tej 98-140, tojas 10 db 177, kockamargarin 0,5 182
zsemle 8-16, bagett 63, feherkenyer 140-182

A kovetkezo reszben az ut lengyelorszagi szakaszarol irok.
Gyorffy Arpad Nagyvazsony -  
www.badacsony.hu/kalauz
Foldi Utikalauz  - Informaciok a Fold nevu bolygo erdekes tajairol

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS