1. |
re: Re szabalyok, alkalmazkodas stb. (mind) |
39 sor |
(cikkei) |
2. |
Merev szabaly vagy rugalmas utmutato? (mind) |
28 sor |
(cikkei) |
|
+ - | re: Re szabalyok, alkalmazkodas stb. (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
A nyelvtani szabályok megalkotói, a kor tudományos szinvonalán
állva, hibákat is elkövettek.
Pl. száműzték a nyelvjárásokat, az ABC-ből kihagytak számos hangot,
ezért a palóc vagy székely beszédet nem igen tudjuk írásban visszaadni.
Különös, hogy ezeket szokták "ízes beszédnek" nevezni.
Nem arról van szó, hogy nincsenek szabályok, én inkább arról elmélkednék,
hogy a nyelvtani szabályok már a nagybumm előtt is léteztek vagy a nagybumm
alatt jöttek létre:)
Az azonban biztosnak tűnik, hogy a nyelvészek, az időskála hozzánk közelebb
eső végén alakulta ki, ezért biztosra veszem, hogy a nyelvtani törvényeket
nem
ők hozták létre, mi több, az nélkülük is létezik:)
Tisztelettel:
Bo"di A'kos
"A szabadkereskedelem doktrínája, különösen ha a szolgáltatásokra,
a pénzügyekre és a tudásra is kiterjesztjük a következőt tartalmazza: Az
embereknek nincs joguk beleavatkozni és kézben tartani
életüknek bármely olyan részletét mely eladhatóvá vált..."
Alan Freemant
>Ha nincsenek szabályok, amihez igazodni lehet, akkor honnan nézed a nyelv
romlá
>sát,
>szegényedését? Szerintem szabályokra, standardokra szükség van. Ezek azok a
dol
>gok,
>melyek kijelőlnek egy elvi középutat, egy átlagos, a kornak megfelelő
hipotetik
>us nyelvet.
>Ez a magyar esetében nem is annyira hipotetikus.
>És hát valamit tanítani is kell, szegény nyelvtanárok mit csinálnának,
teljesen
>összekeverednének
.
|
+ - | Merev szabaly vagy rugalmas utmutato? (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Irod:
"Ha nincsenek szabályok, amihez igazodni lehet, akkor honnan nézed a nyelv roml
ását, szegényedését? Szerintem szabályokra, standardokra szükség van. Ezek azok
a dolgok, melyek kijelőlnek egy elvi középutat, egy átlagos, a kornak megfelel
ő hipotetikus nyelvet.
Ez a magyar esetében nem is annyira hipotetikus.
És hát valamit tanítani is kell, szegény nyelvtanárok mit csinálnának, teljesen
összekeverednének. :-)"
Megint nem olvastatok figyelmesen, mit irtam (harmadszor ismetlem):
"Nyelvtani, helyesirasi stb. SZABALYOK helyett utmutatokra, tanacsadokra lenne
szukseg..."
Tehat MUFAJILAG egeszen masra van (lenne) szukseg, amihez termeszetesen lehet i
gazodni, amit lehet (kell) tanitani - mindig kihangsulyozva, hogy az nem merev
szabalyok gyujtemenye, hanem utmutato, mely - tobbek kozott - felhivja a figyel
met a nyelvromlasi jelensegekre is. A tanaroknak is, meg a tanuloknak is azt ke
ll erezniok, hogy a nyelv elo valami, ami allandoan valtozik, s tolunk fugg, ho
gy szegenyedik-e vagy gazdagodik.
Persze megertem, hogy sokakban mennyire megkemenyedett a MEREV szabalyokban val
o hit, ami felment a rugalmas gondolkodas alol.
Elnezest, ha ezzel megsertenek valakit.
Lezo
|
|